Tisk Dopravní pásy » Konstrukce

Gumotextilní pásy

Dopravní pásy gumotextilní jsou tvořeny nosnou kostrou z polyamidu (P) nebo polyesteru (EP) s 1 až 6 vložkami. Nosná kostra je chráněna pryžovou krycí vrstvou a ochranným okrajem. Pásy jsou dodávány v pevnostech od 200 N/m do 3500 N/m a v šířkách od 400 do 2400 mm.

V závislosti na podmínkách provozu existuje široká škála pryžových krycích vrstev. Vhodný výběr druhu krycí vrstvy zaručuje dlouhou životnost dopravního pásu.

Dopravní pásy se používají při přepravě sypkého a kusovitého materiálu zejména v průmyslu těžebním (povrchové a hlubinné doly, kamenolomy, štěrkovny, cementárny, pískovny), zpracovatelském (ocelárny, sklárny, cihelny), v energetice, stavebnictví, zemědělství apod.

Pryžotextilní dopravní pásy se dále dělí na hladké a profilové.


Složení dopravního pásu
Složení dopravního pásu
Řez dopravním pásem

Řez dopravním pásem
Detailní fotografie jednotlivých pásů

Detailní fotografie jednotlivých pásů

pásy jsou vyrobené z gumových krycích vrstev, gumových okrajů a gumotextilního jádra.



Gumotextilní pásy odolné proti průrazu

pásy odolné proti průrazu můžou být vyráběné ve všech druzích i odolnostech tak, jako pásy bez zesílené textilní vložky


Dopravní pás s protiprůrazovou kostrou

Detailní fotografie jednotlivých pásů


Vložky
jádro může obsahovat 2 až 6 textilních vložek. Typy vložek : polyester (EP), polyamid (PP)


Krycí vrstvy
krycí vrstvy a okraje chrání před poškozením jádra a proti atmosférickým, biologickým a chemickým vlivům. Hrany mohou být chráněné nebo volné.


Parametry a použití
každý dopravní pás je vyráběn pro přesně specifikovanou oblast použití, aby kvalita odpovídala požadované životnosti dopravního pásu.


Doporučená minimální tloušťka vrstev gumotextilních pásů
Důležitá technická specifikace z důvodu stanovení odolnosti horních a spodních vrstev při různé frakci přepravovaného materiálu.



Prodloužení pásu
Prodloužení pásu vzniklé statickým i dynamickým zatížením pásů je kompenzováno napínacím mechanismem. Velikost trvalého prodloužení záleží na konstrukci kostry pásu. Potřebná dráha napínání záleží na délce dopravníku a druhu použitého pásu. Při vysokých teplotních změnách také dochází k mírným změnám v délce dopravního pásma (stanoveno dle DIN standardy).



Standardy dle norem
Všichni výrobci se musí řídit dle níže uvedených standardů, v kterých jsou přesně specifikovány vlastnosti dopravního pásu dle jednotlivých norem.



Informativní tloušťka a hmotnost nosné kostry pryžotextilních dopravních pásů pro všeobecné použití
Stanovení tloušťky a hmotnosti dopravního pásma je podstatné při provádění konstrukčních změn, abychom věděli jaké bude zatížení dopravníku s tím spojená nutná analýza pohonu dopravníku a průměru bubnů (aby nedocházelo k prokluzu dopravního pásu).



Gumotextilní dopravníkové pásy - vnější průměr role
Průměr závisí na tloušťce a délce pásu, který je navíjený na buben o průměru 0,5m